Selasa, 29 September 2009

Surat Rasmi (jiran yang tidak berinteraksi)

Zahari bin Zainal
Blok 355 Jalan Bukit Merah
#08-887
Singapura 123566

17hb Sept 2007

Pengurus Kanan
Kelab Masyarakat Bukit Merah
15 Jalan Bukit Merah
Singapura 123566

Tuan

Per: Jiran yang tidak berinteraksi.

Saya, Zahari bin Zainal dari Bukit Merah, telah mendapati bahawa jiran-jiran tidak ada masa untuk berbual di antara satu sama lain. Mereka sibuk bekerja hingga malam hari dan ada yang terlalu penat untuk bertegur sapa. Setiap hari sahaja, pintu rumah-rumah mereka ditutup dan entah apa yang mereka buat pun kami tidak tahu.

Maklumlah, kita ada sebuah Kelab Masyarakat Bukit Merah yang lengang dan sepi. Di sini, saya ingin mencadangkan aktiviti yang sesuai untuk semua peringkat umur. Antaranya ialah senaman pagi seperti taichi dan yoga, kelas memasak atau menjahit baju dan khutbah agama bagi umat Islam yang berpuasa.

Senaman pagi akan membuat orang-orang tua lebih cergas dan sihat. Bayangkanlah orang-orang tua bersenam pada waktu pagi di gelanggang bola keranjang. Seisi keluarga pun boleh mengambil bahagian membuatnya seperti senaman keluarga.

Kelas memasak boleh diadakan bagi mengetahui jenis masakan bangsa lain. Memang, semua orang sudah tahu apakah masakan yang digemari oleh masyarakat Singapura. Kalau dapur berasap, hubungan akan menjadi lebih erat di antara satu sama lain.

Khutbah agama pada bulan Puasa boleh diadakan di masjid kejiranan untuk meningkatkan rohani dan jasmani seseorang itu. Dengan menghadiri khutbah ini, mereka akan mengamalkan ibadah mereka dengan hati yang lebih ikhlas dan redha. Ada orang-orang bukan Islam dijemput untuk berbuka puasa pada bulan Ramadhan.

Sekian dan terima kasih saya ucapkan kepada tuan.

Yang benar

Zahari (Kerja Kumpulan Kelas Menengah 5NA)

Tiada ulasan: