Selasa, 29 September 2009

Hujan emas di negeri orang , hujan batu di negeri sendiri.

Sejak kecil lagi, aku telah mahu bermastautin di negara-negara lain seperti Australia ataupun Kanada. Televisyen menunjukkan yang kehidupan di situ kelihatan menarik. Ada salji, system pendidikan di situ pun lebih bagus daripada Singapura.

Beberapa hari lagi, aku akan menetap di Kanada dengan suami dan anak-anakku. Kami telah bersiap-siap walaupun ibu bapaku tidak begitu rela. Aku dan suamiku, Hafiz, mahu hidup yang terbaik untuk anak kami dalam pelajaran. Kami sekeluarga boleh tinggal di sebuah rumah lengkap dengan sebuah taman. Ini berlainan engan rumah HDB kami di sini. Lagipun, cuaca di sana tidak sepanas seperti di Singapura.

Apabila di Kanada, aku terperanjat dengan orang-orang di situ. Mereka peramah dan kehidupan mereka tiak berhuru-hara. Dalam beberapan bulan, aku gembira kerana itulah cara aku mahu hidup. Tetapi, aku mula teringat negaraku, Singapura. Aku rindu orang tuaku dan lauk-pauk ibuku. Di sini, makanannya tidak begitu enak kerana roti dan kentang adalah makanan utama.

Di Singapura pula, nasi dan mi adalah makanan utama. “Sudah lama aku tidak rasa sambal goreng, nasi briyani, lontong dan sambal belacan ibu,” kataku sendirian.

Pada bulan Ramadhan, tiada keluarga lain yang berpuasa kecuali kami kerana semuanya beragama Kristian. Syawal menjelang, kami sekeluarga menerima sebuah kotak daripada keluarga di Sinagpura. Aku bermain kaset yang dihantar lalu lagu-lagu Hari Raya dimainkan. Rasa kesunyian itu timbul. Aku masih ingat keadaan sebelum Hari Raya di Sinagpura berbeza sekali. Ahli keluarga akan tolong-menolong bersihkan rumah, semua akan membuat ketupat dan kuih-muih. Baju baru akan dibeli dan ramai yang akan ke bazaar Geylang. Pada hari bahagia itu pula, wang akan diberi kepada kanak-kanak dan anak-anak akan mencium tangan ibu bapa memohon maaf.

Sehari sebelum Syawal di Kanada, aku masak rendang, ayam masak merah dan membuat sepuluh ketupat sahaja. Keadaan tidak semeriah di Singapura.

Malam itu, aku mengadu kepada suamiku tentang bagaimana aku rindui Singapura dan mahu pulang.

Kami berdua berbincang tentang perkara ini dan dia berkata yang dia akan membuat persiapan untuk kami sekeluarga pulang ke Singapura.

Tiga bulan kemudian, rumah kami dijual dan semua telah disiap. Apabila tiba di Singapura, wajah orang tuaku di lapangan terbang membuat air mataku mengalir. Di rumah ibuku, lontong telah disiapkan. Walaupun negara lain lebih baik dalam banyak daerah namun negeri sendiri tetap menjadi ingatan. Bak kata pepatah “Hujan emas di negeri orang, manakah sama di negeri sendiri”

Noraziah Nadirah
3E

Tiada ulasan: