Selasa, 29 September 2009

AIR SANGAT PENTING DALAM HIDUP KITA. Bincangkan.

Takrif air ialah kumpulan cecair yang terdapat di dalam sungai, tasik dan laut. Bila berlaku kekurangan air, musim kemarau atau musim kering akan terjadi. Baru-baru ini, banjir berlaku bila hujan turun dengan sangat lebatnya dan Singapura dilanda ribut. Sumber air di Singapura datang dari Johor, loji penyulingan air laut di Tuas, kolam-kolam air Bedok, Seletar, Pierce dan MacRitchie. Bekalan air di Singapura amat terhad kerana bilangan penduduk yang bertambah banyak dan pendirian kilang-kilang yang memerlukan air.

Tanpa air, hidup kita akan sengsara. Di dunia ini, air merupakan sumber alam yang terhad. Sumber air datangnya dari hujan, laut dan sungai. Air pun sangat penting bagi kita kerana tanpa air, semua makhluk dan tumbuh-tumbuhan akan mati kehausan dan kekeringan. Banyak kawasan yang subur dulu kini sudah menjadi gurun.

Air juga sangat penting kepada manusia. Manusia menggunakan air untuk mandi, masak, minum dan mencuci baju. Air juga dibuat menjadi air batu sejuk. Jikalau hidup tanpa air, manusia boleh mati. Bukan manusia sahaja yang perlukan air, haiwan juga perlukan air. Di Afrika, banyak binatang telah mati kerana berlakunya musim kemarau. Di kawasan yang kering ini juga sering berlaku kebakaran yang menyebabkan jerebu.

Air laut meliputi tiga suka permukaan dunia sementara darat pula mengambil tempat satu suku sahaja. Air laut tidak boleh diminum. Kita juga ada sumber air seperti ais batu, air hujan, dan juga mata air. Tetapi air lautan tidak boleh diminum. Meminum air laut akan merosakkan buah pinggang. Ada manusia yang pandang ringan pada air misalnya mereka membazirkan air. Ibaratnya, apabila mereka mandi dan tidak memerlukan air, mereka akan membiarkan air itu mengalir. Mereka tidak peduli untuk menutupkan pili air. Jimatlah air kita!

Kesimpulannya, air tetap menjadi keperluan yang penting sehingga pemerintah mengitar semula air seperti AirBaru serta menjalankan kempen menjimatkan air setiap masa. Mereka juga mengadakan catuan air unutk memberitahu penduduk supaya tidak membazirkan air.



Dibuat bersama murid-murid Menengah 2 Ekspres 2007

Tiada ulasan: