Selasa, 29 September 2009

Sarankan cara-cara bagaimana sekolah kamu boleh menyambut Hari Kebangsaan dengan lebih bermakna.

Semua rakyat Singapura menyambut Hari Kebangsaan pada 9hb Ogos setiap tahun. Pada sehari sebelumnya, setiap sekolah akan menyambut hari yang sungguh bermakna ini. Hari ini bermakna bahawa negara kita merdeka dan bebas daripada penjajah British. Negara kita sudah berusia 40 tahun dan kita sudah mencapai tahap sebuah negara yang maju.

Sehari sebelum Hari Kebangsaan, sekolah saya akan memulakan pagi itu dengan upacara menaikkan bendera dan sekaligus menyanyi lagu kebangsaan, “Majulah Singapura” yang digubah oleh Allahyarham Zubir Said. Pengetua dan seluruh sekolah memandang bendera semasa ia dinaikkan perlahan –lahan sebagai tanda hormat. Kemudian, beliau membaca ucapan yang ditulis oleh Menteri Pendidikan, Encik Tharman Shanmugaratnam. Para pelajar boleh memakai baju berwarna merah dan putih yang melambangkan bendera Singapura.

Di samping itu, kami boleh menyanyikan lagu-lagu Cina , Melayu dan India kerana masyarakat Singapura adalah masyarakat majmuk iaitu berbilang bangsa. Pada tahun lalu, sekolah kami menonton filem Jack Neo yang bertajuk Home Run yang mengisah hidup pelajar-pelajar yang tidak berkasut pada tahun 1960an. Jadi, boleh dibawa budak-budak menonton filem tentang negara tercinta ini.

Sekolah kami boleh mengadakan gerai-gerai mainan dan makanan untuk dijual kepada murid-murid. Ia bertujuan untuk mengumpulkan dana bagi menolong murid-murid miskin di sekolah kami. Pada hari itu pelajar-pelajar tidak perlu belajar tetapi mereka boleh mencuba gerai-gerai mainan dan permainan tradisional seperti sepak takraw, congkak dan sebagainya.

Mungkin boleh juga diadakan pameran tentang Angkatan Bersenjata Singapura (SAF) yang mempertahankan Singapura daripada musuh. Atau sekolah mengadakan pameran tentang kisah hidup pengasas Singapura iaitu Encik Lee Kuan Yew yang telah banyak berjasa kepada tanahair kita.

Beginilah cara-cara sekolah kami menyambut Hari Kebangsaan setiap tahun. Semoga negara tercinta ini terus maju demi mencapai kemakmuran, keamanan dan kemajuan.

Tajuddin bin Abdul Khalim
5B

Tiada ulasan: