Selasa, 29 September 2009

Dialog tentang kegiatan rekreasi

Tempat: Perpustakaan Tampines

Masa: Lepas sekolah

Watak-watak: Ali dan Aslan

Selepas sekolah, Ali dan Aslan pun berjalan menuju ke Perpustakaan Tampines untuk membuat projek yang bertajuk “Kegiatan rekreasi” yang diberikan oleh Cikgu Siti. Mereka berasa lega dengan suasana sepi lagi dingin di perpustakaan itu.

Aslan: Menurut kamus, berekreasi bererti menyegarkan kembali tubuh badan dan akal fikiran dengan beristirehat serta menghiburkan hati diri. Adakah pelajar sekarang mempunyai masa untuk berekreasi? (sambil membelek buku)

Ali: Tidak. Saya tidak setuju kerana mereka selalu menghabiskan masa belajar di sekolah. Tambahan pula , guru-guru mereka memberi banyak kerja rumah setiap hari.

Aslan: Tetapi pada pendapat saya, ada sesetengah pelajar melepak di kolong blok dan tidak menggunakan masa mereka dengan betul. Saya fikir ada juga pelajar yang pergi bersenam di Stadium Tampines atau Kolam Air Bedok pada waktu petang.

Ali: Buku-buku teks mendatangkan tekanan kepada para pelajar kerana susah hendak difahami oleh mereka, terutama buku teks Sains dan Matematik. Pelajar menghabiskan banyak masa untuk mengulangkaji pelajaran mereka.


Aslan: Hmm. Tetapi ia adalah tanggungjawab pelajar untuk membahagikan masa dengan tepat untuk belajar atau berhibur bersama rakan-rakan. Mereka harus berdikari dengan situasi sebegini.

Ali: Tetapi ini semua adalah keputusan mereka sendiri.Jikalau mereka ingin berjaya, mereka harus pandai membahagikan masa.Ini adalah langkah permulaan yang boleh dibuat oleh pelajar-pelajar.

Aslan:Ada pelajar yang tidak tahu membahagikan masa untuk melepaskan tekanan atau stres,contohnya mendengar muzik,bersenam di taman atau mengambil angin di tepi pantai.

Ali:Bukan semua pelajar yang tahu berekreasi.Mungkin perkara ini harus digalakkan oleh ibu bapa mereka.

Mereka masih tidak sependapat dalam hal tersebut. Namun mereka harus juga menulis projek mereka untuk dihantar kepada Cikgu Siti esok.


Pelajar-pelajar Menengah 2 Ekspres dan Ain Nabila (4C)

Tiada ulasan: